Onderweg online | 7 maart 2025
Bij de orthodoxie in de christelijke kerk hoort de overtuiging dat christenen niet in de Bijbel geloven, maar in de drie-enige God. Het predikaat: ‘boek-godsdienst’ laten christenen graag aan zich voorbijgaan. Bij orthodoxie hebben we het niet over iets wat gemakkelijk of eenvoudig af te lezen is. Op het lezen van een bijbeltekst, het qua tijd, cultuur en plaats correct begrijpen ervan, volgt altijd de vraag: zegt de Levende tegen ons hetzelfde als Hij tegen de eerste hoorders ervan gezegd heeft? Bij het beantwoorden van die vraag doet vervolgens alles met wat er daarna gebeurd is, in de Bijbel en na de afsluiting van de canon.
Werkelijke orthodoxie is daarom altijd genuanceerd en theologisch geladen en verfoeit biblicistische simplismen. De vraag is niet of iets direct op de Bijbel terug te voeren is, maar of iets past bij de Levende zoals we Hem in Jezus en in zijn Geest hebben leren kennen. Op die vraag zijn geen simpele antwoorden, evenmin als het centrale dogma van de Triniteit eenvoudigweg uit bijbelse teksten wegloopt. Naar dat soort eenvoudige, helder rationele antwoorden is momenteel veel vraag. We leven in tijden die onstabiel, onzeker, complex en dubbelzinnig zijn. Dus willen mensen duidelijkheid. Duidelijke kerken trekken publiek en kerken die genuanceerde antwoorden zoeken krijgen het verwijt van vrijzinnigheid. Of dat mensen uitsluit en beschadigt is van minder belang. De vraag hoeft niet gesteld te worden of wij misschien dwalen en de Schriften niet kennen en de macht van God evenmin.
Werkelijke orthodoxie volgt God drie-enig op zijn weg door de geschiedenis. Ze is in staat te leren van nieuwe ontwikkelingen en oude fixaties op te geven. Sinds de nieuwe schepping zich baan breekt, doen (beweerde) scheppingsordeningen er steeds minder toe. Traditionele machtsstructuren worden radicaal bevraagd door het volkomen afzien van macht door Jezus zelf. Gods Geest voegt even radicaal verschillende mensen samen tot een nieuw geheel dat het waard is lichaam van Christus genoemd te worden. Samen vertrouwen we op God drie-enig, lezen we onze Bijbel vanuit Hem, breken het brood en heffen de beker: op nieuw leven dat blijft tot in eeuwigheid. Bij werkelijke orthodoxie zijn mensen welkom zoals ze bij de Levende welkom zijn.