Ouderlingen nodigen je uit bij de Here Jezus te komen

Preek over Efeziërs 5:1-2

orde morgendienst
votum en groet
zingen: Liedboek 294
zingen: Liedboek 281
gebod met Efeziërs 4:25-5:20
zingen: Psalm 103,5.9
gebed
bevestiging ouderlingen
zingen: Liedboek 106
tekst Efeziërs 5:1-2
preek(je)
zingen: Liedboek 483,1.4
gebed
inzameling gaven
zingen: NGK 38
avondmaalsviering (formulier V)
na verwachting NGK 125,1-3
zingen: NGK 179b
tafel 1 lezen Efeziërs 1:17-23 zingen NGK 125,4
tafel 2 lezen Kolossenzen 3:1-4.9-11 zingen NGK 125,5
zingen: NGK 125,6
zegen

Zo, jongens en meisjes,

Al die volwassenen hier in de kerk komen vanmorgen al genoeg aan de beurt. Maar liefst twee formulieren met lange zinnen en moeilijke woorden. Tijd om jullie eens even apart te nemen.

Er gebeuren vanmorgen twee dingen in de dienst, nietwaar? Net zijn er twee ouderlingen bevestigd, straks gaan we het avondmaal vieren. Dat komt goed uit, dat we die twee dingen doen vanmorgen. Kan ik eens proberen om jullie iets te leren over het avondmaal èn over ouderlingen.

Kijk, met avondmaal eten we samen dit brood en laten we deze bekers rondgaan. Het is heel gewoon brood, gesneden witbrood. Maar tegelijk betekent dat brood wat. Dat weten jullie vast wel, wat dit brood betekent.

Het brood betekent de Here Jezus. Van dat brood eten betekent dat je echt helemaal bij de Here Jezus wilt horen. Dat zeggen alle mensen die straks hier komen: ik wil bij de Here Jezus horen, leven van Hem.

En dan die bekers. Weten jullie wat die beker betekent?

Dat is net zoiets als een toast op een feest. Op een gelukkig leven, nog vele jaren, proost, zeggen we dan. Bij het avondmaal zeggen we eigenlijk: op een nieuw leven met God! En we vieren dat het weer goed is tussen God en ons en dat we eeuwig mogen leven met Hem, dankzij de Here Jezus.

Goed, nou gaan we nog even verder kijken. Als we straks avondmaal vieren loopt er ook een ouderling door de kerk. Weten jullie wat die ouderling dan doet?

Hij nodigt alle mensen uit om avondmaal te gaan vieren. Hij zegt tegen ze: kom maar, je mag bij de Here Jezus horen. Kom maar, je mag vieren dat je een nieuw leven krijgt van God.

En er is nog iets wat ouderlingen doen bij het avondmaal. Dat doen ze allemaal, ook als ze niet door de kerk lopen. Weten jullie wat? Dat is moeilijker, want je kunt het niet zo goed zien. Maar ze doen het wel. Samen kijken de ouderlingen of iedereen er wel is, of iedereen wel komt. Als er mensen niet zijn kijken ze waarom. Soms zijn mensen op vakantie, tenslotte, of moeten ze werken. Als we het samen niet weten gaan we het vragen, want het is heel belangrijk dat iedereen ook echt naar de Here Jezus komt, nietwaar?

Kijk, en het leuke is nu, dat je zo meteen kunt zien wat een ouderling eigenlijk doet. Geen moeilijke woorden voor nodig. Eigenlijk doet een ouderling altijd wat hij ook met avondmaal doet. Hij nodigt je uit om bij de Here Jezus te komen en hij let er op dat jij ook komt. Ook als jij nog niet aan het avondmaal gaat kun je van een ouderling verwachten dat hij zoiets doet. Als hij op huisbezoek komt en met jou praat dan nodigt hij je uit om zelf ook van de Here Jezus te houden en dan let hij op jou, of jij dat ook wilt.

Want waar het in de kerk allemaal om gaat, dat zie je vanmorgen hier bij het avondmaal. Dit brood hier, dat is niet zomaar brood en meer niet. Het brood is de Here Jezus zelf. En de beker betekent dat we blij mogen zijn en feest vieren omdat de Here Jezus alles weer goed gemaakt heeft. Dat je bij de Here Jezus komt, dat is het allerbelangrijkste van je leven. Daar willen ouderlingen je bij helpen.

Samen kunnen we dan het voorbeeld van God volgen als kinderen die Hij liefheeft en de weg gaan van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God. Kijk maar hier op de tafel, naar dat brood en die bekers. Zo echt als dat brood en die bekers zijn, zo echt is de Here Jezus voor ons allemaal. Amen.

gehouden in: Loenen-Abcoude, 10 juli 2005

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *